Opálové bane pod Dubníkom - WebSlovensko.sk
dnes je: streda 13.december 2017 - kalendarium
športové výsledky-prehľady-ročenky

Opálové bane pod Dubníkom

Pomerne známym miestom východného Slovenska je televízny vysielač Dubník nachádzajúci sa na rovnomennom kopci vysokom 874,2 mnm. ležiacom v Slánskych vrchoch.

Dubník sa nachádza na akomsi pomedzí regiónov Šariš, Zemplín a Abov. Kopec, na ktorom sa vysielač vyníma, ukrýval bohatstvo, o zbytky ktorého sa uchádzajú snaživci na spomenutom mieste dodnes.

Slovenské opálové bane sa do povedomia sveta dostali koncom 16.storočia. Opály, ktoré sa tu ťažili, mali v obľube aj rodinní príslušníci Napoleona. Jeho manželka Jozefína nosila na najslávnejší opál Oheň trójsky. Doteraz najväčší známy kus drahého opálu bol však na povrchu nájdený roku 1771. Vážil 607g (niektoré zdroje uvádzajú 594g a rok nájdenia 1775) a dostal meno Harlekýn (Vienna Imperial Opal)

Ak by sme prijali údaj o prvej písomnej zmienke zo 14.mája 1597 o opále pod Dubníkom, ktorý úvádza webová stránka opalovebane.sk za smerodajný, tak ťažba tohto nerastu pod Dubníkom trvala v menšom, či väčšom rozsahu viac ako 325 rokov. Je však pravdepodobné, že to bolo dlhšie dlhšie. Z vrchol ťažby opálu pod Dubníkom je možné obdobie 1845 až 1880, keď bolo nálezisko v nájme rodiny Goldschmidtovcov. Upozorňuje na to aj tabuľa na vrchole náučného chodníka (Monolit Emmy D. Goldschmidt von Libanka), ktorá sa nachádza takmer pri vysielači Dubník. V opálových baniach v tom čase pracovalo až 350 ľudí.

opal

Ťažba opálu pod Dubníkom v lokalite Libanka sa skončila roku 1922. V neskoršom období sa objavilo ešte niekoľko neúspešných pokusov obnoviť ťažbu. O nálezisko sa snaží starať Nadácia Dubnické opálové bane. Pôsobí aj spoločnosť Opálové bane Dubník a.s., ktorá sa snaží o vlastnícke práva k ťažbe opálu.

V centre Prešova je Slovenský drahý opál uložený v Caraffovej väznici, kde sa nachádza stála výstava „Prešov meto opálu“.

Prístup ku bývalým opálovým baniam je z troch strán:

• Od Vranova nad Topľou cez Čaklov, kde odbočíte na Zamutov. Prejde cez Zamutov a na konci dediny pokračujete po kľukatej asfaltovej ceste ďalej až takmer ku vysielaču Dubník. Blízko pri vysielači budete mať na ľavej strane v poraste ukrytý sĺp. Tam sa začína náučný chodník (Monolit Emmy D. Goldschmidt von Libanka).
  • Z prešovskej strany postupujete zo Solivaru smerom na Dulovu Ves, Kokošovce, Sigord a Zlatú Baňu. Prejdete cez Zlatú Baňu a pokračujete ďalej až ku turistickej križovatke, ktorej jěden smer vás bude odkazovať na Červenicu. Vy však budete pokračovať rovno až ku osade Dubník. Tam už nie je problém nájsť v lese na ľavej strane zbytky po štôlňach. Aj by ste hľadali štôlňu Jozef, musíte sa vybrať zo spomenutej križovatky smerom na Červenicu. Na ľavej strane asfaltovej cesty pod kopcom nájdete spomenutú štôlňu.
  • Tretia prístupová cesta je z košickej strany, smerom od Keceroviec na Červenicu až po spomenutú turistickú križovatku.